30 juni 2007

Favoriter

Idag har jag gjort som flera andra dagar den här veckan; jag har gått på stan tills lunch och sedan ägnat mig åt inskrifter när jag kommit hem igen. Behövde fixa lite saker inför imorgon samt hälsa på några gamla favoriter. Vid det har laget har jag ganska många såna, men några ligger mig extra varmt om hjärtat. Jag brukar alltid gå förbi Pantheon för att för en sekund flyttas bakåt i tiden när jag går genom kolonnraden in genom portarna (och på en sekund flyttas tillbaka igen nar jag krockar med alla turister) och sedan gå förbi Sant'Eustacchio och dricka kaffe och därefter fortsatta förbi Piazza Navona till de trevliga vintagebutikerna bakom piazzan. Idag letade jag extra efter en ny väska eftersom jag lyckades ha sönder blixtlåset på min gamla dagen innan jag skulle åka hit. Hittade dock ingen och funderar på att laga den gamla eftersom saknaden är stor.

Men det viktigaste är Trevi. Första gången jag var har missuppfattade jag tricket for att få komma tillbaka; jag trodde att man skulle dricka lite fontänvatten, men insåg sedan att det räcker med att kasta i ett mynt. Men eftersom det fungerade har jag gjort det till min egna ritual. Jag fattar att vattnet antagligen är rätt giftigt och definitivt väldigt äckligt, så dricka kanske är fel ord, snarare fuktar jag läpparna lite. Det har läseåret har jag varit här fyra gånger, sammanlagt blir det over arton veckor, vilket helt klart är värt lite äckelvatten. Quid pro quo.

Inga kommentarer: