26 juni 2007

Tillbaka i Rom

Är nu tillbaka i Rom efter en resa då allt var försenat och mycket varmt. Gick upp fem igår morse, smörjde in mig med solskydd och gav mig iväg. Köpte mitt sista shitty Pressbyrånkaffe på några veckor och satte mig sedan på tåget mot Kastrup. Eftersom jag inte visste om de fortfarande höll på att bygga om säkerhetskontrollen (= långa köer) tänkte jag att det var lika bra att vara ute i god tid. Jag har en gång sprungit genom Fiumicino i högklackat med en tjugokilosryggsäck som hotade med att tippa omkull mig och förvandla mig till en hjälplös skalbagge på rygg och gör helst inte om det. Men ombyggnaden var klar, jag hade checkat in på internet och hann knappt lägga mina lipgloss i den lilla påsen innan jag var igenom säkerhetskontrollen. Väl där meddelades det att planet hade tekniska problem och skulle lyfta en timme senare än planerat. Så jag ägnade tre timmar åt taxfree-shopping (härligt att jag måste lägga mitt Rosebud i en påse men kan köpa en spray med varningstexten solvent abuse can kill instantly) och läsning.

När jag landade tog jag av mig mina tights och min kofta och satte på mig mina solglasögon och väntade på mitt försenade bagage som återigen kom till ett annat band än det utsatta. Åt macedonia (fruktsallad, en av de många bra saker med Italien är att man kan köpa färdigskuren frukt i små lådor) och drack vatten för att inte dö av värme och transferluft. Tog snabbtåget in till Termini som även det stannade på grund av tekniskt meck. Men till sist var jag framme; trött, varm och svettig men mycket glad över att vara tillbaka.

Packade upp, bor i samma rum som sist, och gick och handlade. På GS (Villa Borgheses svar på Ica Tuna) var allt sig likt; Elsa satt i kassan, de spelade Ace of Base (har aldrig lyckats förstå varför göteborgsbandet är så stora här, men det är ett enkelt sätt att placera min hemstad på mina italienska vänners mentala karta, det och Glenn Hysén) och det är fortfarande löjligt billigt med Campari. Tittade på Sommartorpet SVT Europa och åt sedan middag tillsammans med Ragnar på altanen, först vid niotiden var det äntligen behagligt ute.

Inga kommentarer: