27 juni 2007

Förmiddag i Rom

Idag har jag haft en jättehärlig förmiddag och vädret har varit normalvarmt. Sådär så att det hjälper med vatten och skugga, inte som igår när jag svettades inne i biblioteket trots att jag satt stilla och fläktade mig med senaste numret av Hellenika (som förvrigt hade Sture Linnér-special, men jag tror inte att han tog illa upp för att jag använde den framsida han pryder som solfjäder, jag läste faktiskt artiklarna också). Det var svalare redan igår kväll när vi satt ute och åt och i natt sov jag ostört. Gick upp tidigt imorse, promenerade genom parken, gick nedför Spanska trappan och åt frukost på en mysig liten bakgata. Sedan fortsatte jag mot Colosseum och Forum. Där har jag inte varit sedan 2004 och kände att det var dags för ett återbesök. Long time no see och man gillar ju Forum. Så tidigt på morgonen hade de stora folkskarorna ännu inte hunnit dit utan jag kunde i lugn och ro strosa omkring och känna mig ruinromantisk.

När det började bli varmare och turisttätare satte jag mig i skuggan snett bakom Titusbågen och läste och kände mig mycket nöjd med tillvaron. Gick sedan upp till Capitolium och därifrån ner mot Marsfältet. Jag promenerade genom de judiska kvarteren, sprang på en liten underbar svart sommarklänning som det stod mitt namn på och vidare mot Campo dei Fiori. Där träffade jag Ragnar och åt lunch på en liten österländs resturang, inspirerad av baklavan igår. På vägen hem inhandlade jag mer solskydd (50+ - faktorn för mycket små barn och väldigt bleka vuxna) och var tillbaka på Institutet strax efter lunch. Ska ägna eftermiddagen åt att leta efter inskrifter och ikväll ska jag äta middag med Stefania i Trastevere. Vissa dagar är helt enkelt väldigt bra.

Inga kommentarer: