14 oktober 2007

Synestesi

Synestesi alltså, det var först när jag läste en artikel om det för fyra-fem år sedan som jag förstod att det var något speciellt med det jag alltid har upplevt. Synestesi är ett neurologiskt tillstånd som gör att sinnesintryck blandas. Exempelvis får siffror och bokstäver färg och tidsenheter form. Ungefär en på tvåtusen har synestesi, oftast kvinnor och oftast ärftlig. Mamma är också synestet, när jag var liten brukade vi berätta för varandra vilken bokstav som hade vilken färg, något som är individuellt. För mig är siffran tre blå, åtta gul och onsdag terrakotta på samma sätt som ett år är runt (där man kan zooma in och se de olika årstiderna, månaderna, veckorna och dagarnas färger), en vecka vågrät och en dag lodrät, båda med samma zoomfunktion. Det handlar om the mind's eye, om någon frågar om jag kan träffas klockan fyra på lördag så känns lördag blått, fyra grönt och jag ser lördag som en linje och känner om jag har en lucka klockan fyra eller inte. Framförallt är synestesin ett stöd för minnet; koder, årtal, epoker, namn, glosor och annat har sina färger som hjälper mig att minnas dem. Ibland kan jag få negativa associationer till något på grund av att det hör samman med en färg jag inte tycker om eller som inte matchar, så är det exempelvis med vissa namn, något som kan vara svårt att förklara.

Nu har man börjat forska om synestesi och för att hitta personer som har den egenskapen läste forskare upp 70 ord, bokstäver och siffror för en grupp människor och bad dem sedan att koppla ihop dessa med färger. De som hade synestesi gav samma svar i 96,5 procent av fallen när de utsattes för exakt samma test ett år senare (färgerna ändras nämligen aldrig). För personer som inte hade synestesi överensstämde svaren endast till 19 procent när de testades en vecka senare. Jag vet inte hur mycket det här påverkar mig för det är så svårt att föreställa sig hur det skulle vara annars. På samma sätt som himlen är blå och solen gul är nitton mörklila och måndag grå som Paynes Gray i min akvarellåda.

3 kommentarer:

Pingvinkvinnan sa...

Wow, häftigt. Eller något. :) Jag har ett liknande system för år, veckor etc. men inget färgsystem. Har mitt namn (Rebecka då, inte pingvinkvinnan fast det kanske också har en färg..) en färg för dig? Det vore skoj att veta vad det är och om det beror på den första Rebeckan du träffade eller om alla Rebeckor har samma färg. Eller är det bara siffror och dagar som har färg?

Lovisa sa...

Namnet Rebecka är orange-rött. Vet inte om det beror på den första Rebeckan jag träffade, men det är samma för alla. Vissa namn på exempelvis personer i min familj eller nära vänner är nog påverkade av den personen, men annars så tror jag inte att det har så mycket att göra med den första personen jag träffade med det namnet. Däremot kan ett namn och en person ha olika färger. Lite svårt att förklara det här :)

Pingvinkvinnan sa...

Det är hur som helst väldigt fascinerande. :)

Apropå bokstäver och färg så har jag svårt att posta kommentarer ibland eftersom jag tycker de där bokstäverna är svåra att tyda. Men det är nog bara jag...