23 oktober 2007

Fredag

Jag flög ner i fredags och tackade Gud att morgonen är min bästa tid på dygnet, för jag var efter omständigheterna pigg trots lite sömn. Förutom att jag åkte samma flight som Carole och Ida (tippat eftersom vi skulle på samma konferens) så satt jag helt otippat på platsen framför min kusin Jonas. Ingen av oss hade någon aning m att den andra skulle dit. Han arbetar inom kriminalvården i Göteborg och ledsagade en person till Athen där denne skulle överlämnas till de grekiska myndigheterna. (Jag är ju inte direkt den i släkten har satsat på det häftigaste yrket.) Personen i fråga var lugn och beskedlig så vi kunde prata hela resan med undantag för sista halvtimmen då jag attacksov mig i form för dagen.

Efter att ha kommit till hotellet – mitt rum hade en stor terrass från vilken man såg Akropolis och en 2.10 säng så jag var nöjd – åt jag, Carole, Eva och Ida lunch. Loves grekisk mat! Och loves trevliga människor inom ämnet, speciellt Eva som introducerade mig för allt och alla och tog mig under sina vingar. Hon visade mig Svenska institutet (mycket trevligt, men mindre och inte fullt så fab som det i Rom som ju är min måttstock) och nordiska forskningsbiblioteket och sedan hade hon styrt upp en fika med Jenny för att vi skulle få en chans att prata om våra gemensamma intressen (epigrafik och religion). Vi fick sällskap av Carole och Henrik och efteråt gick vi till hotellet för att piffa till oss och sedan var det välkomstmiddag på Institutet. Och någonstans efter tredje glaset vin kom tröttheten och jag gick till hotellet och somnade i min breda säng.

Bild: Lite skräpig men ändå mycket trevlig utsikt från hotell- rummet.

Inga kommentarer: