23 oktober 2007

Rom, jag saknar dig

Det var fint att vara tillbaka vid Medelhavet, att återigen vara insmord i spf 50+, bära solglasögon och dricka vin i en mjuk skymning. Jag tänkte mycket på Rom i Athen och var hela tiden på väg att svara grekerna på italienska. Jag gillar verkligen Athen, men staden får mig att längta till Rom. På fredagskvällen satt ett gäng romare på Institutets terrass (de flesta inom ämnet kan kategoriseras som antingen greker eller romare), tittade på Parthenon och pratade om Pantheon. I Rom smälter seklerna samman till ett, i Athen är ruinerna öar i en storstad.

Har sökt en tioveckorskurs i Rom till våren som det verkar som att jag kommer in på (inget är beslutat, men man kan få ganska tydliga hintar av att umgås med de ansvariga en hel helg) vilket stillar min längtan lite. Och så uppmanade mig Rominstitutets direktör att komma ner tidigare än så för att skriva artikel och det vore ju vackert.

Inga kommentarer: