27 oktober 2007

Post festum

Är mycket nöjd med latinfestivalen; föredragshållarna imponerade, funktionärerna var bedårande och publiken större än vad jag hade vågat hoppas. Framförallt så är jag förvånad över hur smidigt allt har gått och vilket positivt gensvar vi har fått. En sak som fick mig att bli extra glad var James living latin work shop för åh det är ju ett språk som man ska tala och inte bara använda som historiskt verktyg. Den där första fasen då man förstår när andra pratar men själv inte kan uttrycka sig hoppar man annars över i latinundervisningen, istället sätter man sig med Caesar och räknar på sin höjd uttalsfel.

Min föreläsning gick bra, tror jag. Darling Emma gav mig prosecco efteråt och jag och Moa intervjuades i Studio Ett. Det hela avslutas med att vi båda skrattar hysterisk och jag har eventuellt gjort bort mig i rikstäckande media, men någon måste ju göra det också. Inslaget kan man lyssna på här.

När festivalen var över gick vi till Grand och firade med drinkar, mycket trevligt. Då jag har förklarat hur hela idén föddes så har det stundtals känts som om jag outat ett internetförhållande, men det började alltså med att jag och Moa länkade till samma Sture Linnér-artikel och fortsatte sedan läsa varandras bloggar och en mailväxling följde och vi kände båda att det vore roligt att göra något kreativt och inspirerande med latinet och tanken om en festival föddes. Planen är att det ska bli ett återkommande evenemang som ska rotera mellan de lärosäten som bedriver forskning och undervisning i latin och till våren är det Uppsalas tur.

Det enda negativa hittills är Sydsvenskans lätt dissiga artikel som går ut på att det inte var så många som kom men please Sydis, det är en latinfestival inte Hultsfred och detta var över förväntan. Spännande också att de inte intervjuade någon av oss utan bara fotade. Men annars har responsen varit mycket positiv; jag har fått mail och telefonsamtal från människor som tackar oss för initiativet och som gärna vill vara med nästa gång.

Bilder från festivalen hittar ni här.

Inga kommentarer: