23 oktober 2007

Söndag

I söndags var sista mötesdagen och på efter- middagen hann jag gå en lång promenad till Monastiraki och Plaka. De håller på att färdigställa det nya Akropolis- museet vilket har gjort att kvarteren kring Institutet har ändrats sedan jag var i Athen sist och en ny stor gågata har skapats och det mesta fräschats upp. Nu såg jag bara byggnaden utifrån och fick intrycket av stark nationalism manifesterad i monumentalarkitektur, men kanske är det som Ara Pacis; bäst från insidan. De höll på att frakta ner skulpturer från Akropolisklippan med hjälp av tre gigantiska lyftkranar och jag fick hjärtsnörp vid tanken på att det skulle tappa något, men de verkade ha koll på läget.

På kvällen var jag hembjuden till Yota, en väninna till familjen, som bodde blott tre gator bort. Det var en fin kväll och vi kunde sitta ute på balkongen och prata, mycket trevligt. Nästa gång jag kommer till Athen hoppas jag att vi får möjlighet att tillbringa mer tid tillsammans.

Bild: Det nya museet sett uppifrån Akropolis.


Inga kommentarer: