16 oktober 2007

Standing on the shoulders of giants

Ni vet, vissa dagar känner man sig fylld av inspiration men gör inte så mycket vettigt (mitt vanligaste tillstånd), andra är man oinspirerad men jobbar på och får gjort och så finns det de dagar då man lyckas med både och, och idag var en sån dag. Förutom ett, okej ganska långt, avbrott för att montera cykel så har jag varit effektiv. Och lord knows att det behövs just nu eftersom tusen saker ska styras upp innan Athen. Jag älskar när man har slitit och svurit över en text hur länge som helst och sedan faller allt på plats och den hjälper en att se de historiska sambanden på ett sätt som bara det skrivna ordet kan. Hade ett sånt moment idag.

Hade i och för sig också ett moment då jag plötsligt förstod vad som får forskare att ge sig ut på helt okänd mark och det är inte alls för att upptäcka nytt utan för då slipper man relatera till allt som tidigare har skrivits. Funderar seriöst på att börja ägna mig åt någon fullständigt obskyr del av antiken och aldrig behöva hänvisa, förhålla mig till eller läsa in mig på ett forskningsläge eftersom det inte finns något.

Men nu råkar det ju vara det augusteiska jag älskar så det är bara att försöka hålla balansen när man klättrar uppför giganternas axlar. Pigmaei gigantum humeris impositi plusquam ipsi gigantes vident.

4 kommentarer:

– – – sa...

Inte alltid jättekul att ägna sig obskyra forskningsområden...
När man upptäcker att man har skrivit en uppsats på 5 p, och den samlade litteraturlistan består av 10 verk, varav du har med 3-4 bara för att fylla på listan lite, och att det egentliga materialet finns i 2 källor, så känns det lite konstigt...
Blir ännu konstigare på seminariet när opponenten egentligen inte har någon aning om vad hon ska säga, och examinator sätter VG med förklaringen att det väl inte finns någon annan som vet något om ämnet...

(Tänker dock fortfarande skriva minst en uppsats till inom ämnet, behövs mer forskning på det.)

Lovisa sa...

Jag vet, det är mycket värre att ha det så. Jag kände mig bara lite matt igår över alla hyllkilometer forskning om augusteisk litteratur...

.. och nu undrar jag såklart vilket ämnet är?

– – – sa...

Med dina lysande analytiska egenskaper borde du väl kunna klura ut det? ;)

*hint* Xerxes vet...

Lovisa sa...

Haha, okej, nu har jag kollat. Hm, kan förstår att det inte finns jättemycket gjort på det området, även om jag trodde att heraldik var up and coming som forskningsområde?