23 maj 2007

Villa Magna

Områdesstyrelsemöte, seminarium, skriva, dröja kvar för länge i korridoren och dricka kaffe, småfix, mail och ett par nya album på Facebook, ungefär det har min dag bestått av idag. Och så är det klart vart jag ska gräva i sommar: Villa Magna strax söder om Anagni, ungefär mellan Rom och Neapel. Projektet leds av British School at Rome och University of Pennsylvania.

De frågade om jag ville komma ner på söndag och arbeta i två månader, men jag förklarade att jag misstänker att mina handledare skulle ha invändningar mot att jag lämnade Sverige dagen innan uppsatsens råmanus ska lämnas in. Så 1-29 juli är det som gäller nu, eventuellt åker jag ner tidigare till Rom och börjar arbeta med min artikel.

Det är häftigt att läsa Marcus Antonius’ brev från villan, skrivna för tvåtusen år sedan, det är roligt att få jobba under så välrenommerad en professor och det känns bra att få en 35-sidig projektguide skickad till sig med en gång så att man vet precis vad det handlar om. Jag är mycket nöjd.

Deinde uuis metendis operam dedimus et consudauimus et iubilavimus…

2 kommentarer:

Anonym sa...

underbart säger jag bara!

Lovisa sa...

jag vet! me maxime gaudet!