25 maj 2007

Nulla dies sine linea

Gick förbi Akademibokhandeln för att köpa två spontan- överraskningspresenter (de bästa presenterna) och då hittade jag Moleskines City Notebook för Rom som jag har letat efter i typ ett halvår och även har misslyckats att hitta på Feltrinelli i Rom, där alla andra städer i serien däremot fanns. I alla fall. Den är hemskt fin och innehåller kartor och linjenät men framförallt kan man själv fylla i alla sina favoritplatser, affärer, restauranger, museum, kaféer och annat. Har den senaste veckan känt att jag vill ha ett nytt pysselprojekt och det här blir perfekt, speciellt eftersom jag ofta får frågor om mina bästa Romtips. Köpte även en bok, försöker alltid läsa skönlitteratur vid sidan om alla fackböcker. (Och ju hårdare jag pluggar desto mer easy-reading vill jag, så nu när jag skriver klart magisteruppsatsen kan ni ju föreställa er den stilistiska nivån på boken jag köpte idag.) Blev även så glad av det fantastiska vädret att jag köpte Lady Grey att göra iste på och tvålar och ljus eftersom jag var på det här humöret.

Och apropå Sture Linnér har jag hört att han varje morgon böjer 10 grekiska verb. Jag vet inte om det är sant, men om det är det så ska jag från och med nu inleda varje dag med latinska verb om det innebär att jag kommer vara så klok som nittioåring.

Molior, molita sum, moliri…

Inga kommentarer: