11 maj 2007

Om vita hönor och en lagerlund

Har suttit och skrivit om Livias villa i Prima Porta, myten om lagerlunden och den vita hönan och dess religiösa konnotationer. Konnotation är mitt nya favoritord; det är så härligt vagt och akademiskt och allt som jag vill analysera har konnotationer till det jag faktiskt borde skriva om. Livias villa har dessutom starka privata konnotationer till mig själv eftersom jag ägnade tre varma italienska sensommarveckor åt att gräva ut en del av dess trädgård som ett bonusled i min Indiana Jones-utbildning som Erik igår kallade mina antikstudier. Längtar just nu lite tillbaka.

Snart ska jag träffa Johanna, hurra! Hon bor ju i Köpenhamn nuförtiden så vi ses inte så ofta som vi brukar. Borde städa innan hon kommer, jag har varit hemma så lite på sistone att jag inte har hunnit göra det. Nu hade jag antagligen inte städat även om jag hade varit hemma mer, men ändå. Johanna har dessutom bott med mig så min allmänna stökighet lär ju inte överraska henne, men jag tänkte att hennes besök är ett bra incitament till att göra något jag borde.

Inga kommentarer: