20 maj 2007

Odyssén

Middag hos Jakob, två minuters promenad, hemma i rimlig tid, pigg idag. Så tänkte jag igår, men kom hem halv sju imorse. Det började planenligt med middag tillsammans med redaktionen; god mat och vin i äppellunden. Sedan fick jag, Gustav, Anna-Karin och Jakob för oss att, delvis ironiskt, gå till Malmö (nationen alltså, inte staden) vilket vi gjorde. Det var inte så bratsigt som jag befarade (är nästan lite besviken över att ingen ung man med backslick och pappas klackring sprutade champagne på mig) men däremot schysst drag. Där någonstans tror jag tanken på Odyssén föddes och vi bestämde oss för att gå vidare till Lunds* och därefter till Ariman och jag fortsatte på mitt drinktema (kvällen drink var någon härlig hallonvariant som dessutom hette High Five så jag kunde inte motstå) och när de stängde fortsatte vi hem till Anna-Karin på efterfest och någon gång vid sex imorse när tidningen damp ner på hallgolvet låg vi i hennes säng, lyssnade på musik, drack ren Bacardi Razz och lekte en litteraturtävling som gick ut på att någon läste ett stycke ur en bok och de andra skulle gissa vilken. När jag och Jakob gick hem var det sådär sur- realistiskt dagsklart ute, fåglarna kvittrade men inga människor syntes till och vi kunde gå mitt i vägen. Lund är som allra vackrast just nu när alla träden blommar och det luktade tungt av syren, kaprifol och äppleblom och jag tänkte som det stod i någon av böckerna vi läste; det är nog det här som är ungdom.



* Snabb jämförelse mellan nationerna som ligger typ hundra meter från varandra: det var bättre drag och dansgolv på Malmös, men de hade inga öronproppar (ja, jag måste sluta glömma mina) och det är inte okej att behöva undra om man dricker en drink eller bara kolsyrat vatten. Drinklistan på Lunds var betydligt roligare, och de hade både öronproppar och sugrör.

Inga kommentarer: