13 maj 2007

Allt jag kan har jag lärt mig av TV3

Jag har haft en mycket softisch söndag: läst, promenerat, pysslat halsband och kollat på hockeyn. Tyvärr spelade Tre Kronor lika lamt idag som igår, okej, både Kanada och Ryssland hade bättre lag, men vad hände med viljan? Som Håkan Södergren sa: i båset sitter nitton killar och ser ut som de har tappat lördagsgodiset. Jag förstår inte varför alla dissar treans vm-sändningar, jag lär mig massor av kloka saker. Som att man själv måste vara kaptenen i sitt eget lag, det sa en av kommentatorerna idag.

Har även översatt uppsatstitlar till latin åt en vän till Åsa. Det händer ganska ofta att jag får översätta allt från tatueringar till namn på ordenssällskap. Det är alltid lika kul, men också lite märkligt. Jag tror att latinet ibland är ett pyssel och pynt-språk för många, något som låter snyggt, medan jag försöker förmedla hur jag har tänkt och hur språket fungerar för att komma så nära som möjligt med min översättning. Men jag vet inte alltid om jag lyckas, som idag: jo, här jag har använt en gerundivum- konstruktion eftersom satsen implicit uttrycker något som bör göras, hur känns det för dig?

Inga kommentarer: