02 maj 2007

Dearest blog,

idag inledde jag dagen med att skriva klart en text om lokala romerska kvartesaltare, gå på seminarium och diskutera samma text, pratade även med min handledare om att söka pengar för att i sommar skriva en artikel om de prästinnor som ombesörjde kulten av Livia sedan hon gudinneförklarades. Det finns ett stort epigrafiskt material bevarat om ingen tycks ha tittat på, att upprätta en lista med inskrifter, översätta dem samt diskutera prästinnornas roll och status vore en mycket spännande studie. Jag förstår inte varför det inte tidigare har gjorts i någon större utsträckning? Om vi nu är överens om att romersk religion inte alls var uppdelad i stat och kyrka som i den kristna världen utan att den var integrerad på ett helt annat sätt så borde det väl vara självklart att betrakta religiösa ämbeten som politiskt viktiga för kvinnor i samma utsträckning som för män? Ska genast sätta samman en projektbeskrivning och förhoppningsvis ägna ett antal veckor i sommar med att komma underfund med det.

Jag har även haft male bonding med tre manliga professorer och en manlig doktorand i fakultetsklubben. Vi hade lunchmöte och diskuterade lite områdesgrejer, ett effektivt och givande möte. Sedan träffade jag Johan och Lisa och hade förmöte inför Grundutbildningsnämnden i morgon, därefter smet jag iväg för att ha kvalitetstid med uppsatsen ett par timmar innan kvällens rep. Vi var klara vid nio, så för första gången den här veckan är jag hemma innan halv elva. Känner att jag just nu har en föreställning i kroppen som jag vill spela ut. Och en viss längtan efter en normal dygnsrytm.

Jag får ganska ofta frågan om jag inte gör för många saker vid sidan av mina studier, men imorse när jag fick ångest över att det är så kort tid kvar att skriva uppsats och kände mig stressad över mina uppdrag så insåg jag samtidigt att det är de som inspirerar och lyfter mig. Utan dem hade jag kanske hunnit skriva någon sida mer idag, men jag hade å andra sidan inte fått nya tankar om artikelskriveri, projektpengar eller latinundervisning och antagligen haft en mycket tråkigare dag.

Äsch. Jag råkade tappa förra årets midsommarkrans på Ernst, min laptop, så nu ligger det små bitar av vildrosblad under tangenterna så vissa är trögare att trycka in än andra. Hm.

Inga kommentarer: