08 april 2007

Stadsfenomen

Jag har noterat två fenomen i Rom som jag inte märkte av när jag var här senast, i januari. Dels så blir man numera, precis likt Lund och alla andra större svenska städer, utsatt för människor i reflexbandsjackor som vill ge en gratistidningar. Det fenomenet kan jag förstå. Men vi har också det mer märkliga påfundet bonsaiträd mot AIDS? Jag tycker verkligen, verkligen att information om och bekämpning av HIV och AIDS är superviktigt, men istället för röda band säljer de här även bonsaiträd. Jag förstår inte riktigt. Har fenomenet spridit sig till Sverige under tiden jag har varit borta? Eller är det något unikt romerskt? Non lo so.

Annars så ryktas det om nytt turistrekord i helgen: en miljon besökare. Jag har faktiskt inte märkt av det mer än vanligt, men så har jag å andra sidan inte heller köat för att få komma in i Vatikanen.

Inga kommentarer: