05 april 2007

Italian lounge music

I förmiddags mötte jag föräldrarna vid Piazza della Republica för att gå till Palazzo Massimo. Där finns mycket romersk skulptur, mynt och mosaiker, men framförallt freskerna från Livias villa i Prima Porta där jag jobbade i somras. Eftersom mamma och pappa både har fått höra om dem och sett dem på bild så tyckte jag att det var läge att visa dem IRL. En fin sak med mina föräldrar är att de alltid är väldigt entusiastiska inför allt jag tycker om. Mamma hade med sig ett litet skissblock och tecknade och pappa frågade om jag ville ha något liknande på landet.

Sedan promenerade vi omkring i stan; åt lunch, drack kaffe på Caffé Sant'Eustachio och gick i mysiga affärer bakom Navona då pappa tålmodigt satt utanför och väntade på små bänkar tillsammans med italienska farbröder medan jag och mamma shoppade. Fyndade bland annat ett par ljusblå Converse för 25 euro, och det bästa av allt, en skiva med Italian lounge music för 99 cent. Bara framsidan är fantastisk; en kurvig italienska som sitter på en säng och håller på att klä av sig. Underbart. Ni som kommer hem till mig inom den närmsta framtiden kan räkna med att bli utsatta för denna härliga samling.

På kvällen träffade vi ett par goda vänner till mamma och pappa och deras dotter och åt middag. Hon var sexton och påminde ganska mycket om mig i den åldern; första gången i Rom, svart nagellack och 560 tagna bilder.



Inga kommentarer: