16 april 2007

Carciofi

När vi åt middag för ett par veckor sedan pratade jag och Christina om det faktum att ingen av oss kan tillaga kronärtskockor. Jag tycker det är supergott, men de gånger jag har försökt göra det själv så blir det bara trådigt och segt och inte alls bra. De som är mer hemma på området gav oss olika tips och eftersom jag är en vän av alla typer av temakvällar och events så slutade det med att vi bestämde att vi skulle viga en kväll åt carciofi – kronärtskockor.

Roy och Christina hade köpt installationsvackra carciofi på en marknad och jag och Ragnar hade ordnat med sallad och pasta. Barbro, Institutets chef, kom och lärde oss tillaga kronärtskockor med mycket olivolja, vitt vin och vitlök vilket blev religiöst gott. Till det åt vi pastasallad, bröd och ost och drack carciofi-likör (väldigt trevlig, smakar som Campari. Ska nog köpa med mig en flaska hem) och vin. Vi bjöd in alla på Institutet och var sammanlagt 13 personer på terrassen. Bara det att kunna sitta ute och äta en kväll ..!

Eller en natt, för vid halv ett fann jag mig själv fortfarande sitta på terrassen i sällskap med Ragnar och Fredrik och många urdruckna flaskor vin. Men jag har botat min vätskebrist med persikojuice i solen och känner mig i form igen.

3 kommentarer:

Linda sa...

Det låter helt underbart ljuvligt religiöst gott! Hoppas man kan bli bjuden på detta nångång i Lund också :-)

Kram!

Lovisa sa...

Absolut, även om jag inte kan garantera att det blir lika gott! Jag har även köpt carciofi-likör och annan rolig sprit som kan komma väl till pass när The Senior Staff träffas. Kram.

Kristina sa...

Mumsfillibabba!