04 april 2007

Sant'Ignazio och Francesco

Nu har föräldrarna hämtats på Termini och lämnats på hotellet. Däremellan har vi hunnit med en trevlig middag. När vi började gå längs med en trafikrusig Via Nazionale såg de glada men ganska matta ut så jag bestämde mig för att ta till två snabba små knep så att de verkligen skulle få den där känslan av Rom i kroppen. Därför tog vi på väg från Corson till Marsfälten en sväng förbi Sant'Ignazio, ställde oss på den gula plattan och tittade på takmålningarna och därefter gick vi in i Pantheon, en av mina favoritplatser i Rom. När man går förbi kolonnerna in i salen, tänker bort dagens kyrkliga interiör och tittar upp i kupolen svindlar tanken och för en kort sekund skapar de förbiglidande molnen illusionen av att det är jag och Pantheon som färdas, inte de. Sedan gick vi till Da Francesco och åt middag. Imorgon har de fått sovmorgon till elva så att jag hinner skriva en stund innan vi ses.

Inga kommentarer: