14 april 2007

Dagens boktips

De senaste veckorna har jag läst två bra böcker; Vad jag älskade av Siri Hustvedt och Om skönhet av Zadie Smith. Eftersom jag är svag för episka New York-skildringar (ja, SATC räknas dit) men tycker att Paul Auster är lite gubbig så uppskattade jag verkligen Vad jag älskade. En rolig sak i sammanhanget är att Siri Hustvedt och Paul Auster är gifta

Och Zadie Smith! Jag älskar henne. Efter Autografjägaren, som var något av en besvikelse till uppföljare av magnifika Vita tänder, är hon verkligen tillbaka. Om skönhet är underbar. Jag förstår inte varför jag har väntat med att läsa den tills nu. Dock skulle jag inte ha köpt den svenska översättningen, dels för att hon leker så med det engelska språket, och dels för att ha sluppit översättningar likt vi har ett förslag att göra dig. Please.

Tre favoritförfattare:
* Donna Tarrt
* Zadie Smith
* Vergilius



1 kommentar:

Linda sa...

Ja - Vad jag älskade var verkligen en riktigt lysande bok! Kul!