06 februari 2009

Sexigt

I min forskarutbildning ingår ett antal obligatoriska kurser, bland annat en om den grekiska kulturvärlden som jag ska läsa nu i vår. Eftersom jag rimligtvis inte kan lära mig allt om det grekiska på så kort tid har jag och Eva diskuterat vad min kurs ska handla om och kommit fram till att att det vore bra för mig med en hellenistisk inriktning.

En rädsla jag har är att stanna i min säkerhetszon och vinkla allt jag gör mot det jag redan kan. Exempelvis hade jag kunnat välja att låta kursen kretsa kring maktdemonstrationer i det ptolemaiska Egypten runt 30-talet f.Kr. och hur romarna i sin tur tog efter deras uttryckssätt eller något liknande som jag känner mig trygg med. Men då kommer jag som färdigt doktor inte kunnat något som inte är relaterat till det augusteiska och hur osexigt vore inte det?

Samtidigt är det ju bra om min kursläsning på något sätt har anknytning till avhandlingen så igår hörde jag mig själv glatt föreslå att jag ska fördjupa mig i de områden jag längre fram ska göra fallstudier om och studera deras historia genom hellenismen fram till Augustus' maktövertag. Så nu sitter jag här och läser in mig på seleukider i Judeen, Mindre Asien och kring Bosporen, något jag kan ytterst, ytterst lite om. Det känns svårt, men bra.

Inga kommentarer: