04 februari 2009

Planen

För att sammanfatta vad jag ska ägna de kommande åren åt så ska jag studera olika aspekter av nätverk och lojalitetsförklaringar under augusteisk tid med Livia Drusilla som utgångspunkt. Den övergripande frågeställningen rör Livias roll som vän och beskyddare inom ramen för det romerska klientsystemet och vilka uttryck den kunde ta sig; vad förväntades hon göra, vad förväntade hon sig av sina klienter? Frågeställningen ska jag försöka besvara på olika sätt, bland annat genom att först identifiera ett antal sammanhang inom vilka Livia hade möjlighet att agera politiskt och sedan studera dem. Därefter kommer jag att vända på frågan för att få svar på hur de som stod under Livias beskydd valde att visa sin lojalitet. Som avslutning kommer jag att studera de präster och prästinnor som ombesörjde kulten av den gudomligförklarade kejsarinnan för att se hur väsentlig den levande personen Livia var för sina nätverks existens. Därmellan kommer jag att ägna mig åt allt från epigrafik till 3D-modellering och förhoppningvis njuta av lyxen att verkligen få leva ut all min nyfikenhet inför ett ämne.

5 kommentarer:

Pingvinkvinnan sa...

Wow, det låter superspännande, den avhandlingen läser jag gärna när den blir klar! :)

Lovisa sa...

Vad roligt, ge mig några år bara... :)

Anonym sa...

och sen äter vi fikon.

Kristina sa...

Fikon tycker jag om. Men det beror lite på vem som har hanterat dem först. :)

Lovisa sa...

Självklart blir det fikon. Då jag som bäst (på allvar) håller på att planera min disputationsfest har jag givetvis tänkt på det inslaget. Minns gärna den klassiska Liviarepliken från I, Claudius när hon lämnar en döende Augustus: by the way, don't touch the figs.