11 maj 2008

Transfer

Tromsö-Oslo: det första som hände var att jag hamnade bredvid en italiensk man och hans dotter som skulle resa precis samma väg. De såg något förvånade ut när jag besvarade deras fråga på italienska för att sedan plocka fram en bok om Ara Pacis.

Oslo: köpte present till familjen, dvs kursarna; lakrits.

Oslo-Köpenhamn: sover.

Köpenhamn: känns konstigt att inte åka hem till Lund när man landar, men skönt att åka hem till Rom. Shoppar smink och lunchar på Starbucks och blir överlycklig av upptäckten att man kan köpa svenska tidningar, läste ut min pocket redan på resan ner (Bitterfittan, läs den, den är bra och viktig) och den om Ara Pacis på första flighten.

Köpenhamn-Rom: läser mina tidningar och dagdrömmer.

Dagens konversation under inflygningen:
Kille (på bred skånska): Du, det är ENTE grönare här än hemma.
Tjej (uttråkad) Mmm, undrar vad de odlar?
Killen (övertygad): Jag lovar det är pasta.

Rom: Fiumicino - Leonardo Express - taxi - Institutet - öl och uppdatering med Anna och Sofia. Mjuk italiensk skymning, sömn.

Inga kommentarer: