06 maj 2008

Dagen

Idag besökte vi de epigrafiska samlingarna på Kapitolinska museerna och jag var som en glad tax på rävjakt. Anledningen till att jag gillar inskrifter är för att de är så rena kvarlevor från antiken, inte texter som har skrivits av och skrivits om under århundraden. Och för den information man kan få från dem, och för estetiken. Men framförallt för att det är så tillfredställande att lyckas översätta dem. När det gäller andra skriftliga källor kan man nästan alltid dubbelkolla med översättningar men varenda gång jag läser en inskrift så känns allt latinslit så värt. Besöket avslutades med att vi fick välja varsin inskrift att arbeta med och översätta och i min allmänna entusiast valde jag givetvis den allra längsta. Varav delar är på grekiska som jag ju verkligen inte kan (Jonas - jag kanske hör av mig om det krisar). Kanske inte helt genomtänkt att foga ytterligare en stor redovisning till de två andra plus konferens som redan ryms inom en vecka när jag hade kunnat glida med någon liten och enkel, men alltså fatta vad kul det är.

Efter epigrafiken tog Frederick över och guidade oss genom utställningen Il ricordo del antico som handlade om 1600- 1700-talens bildningsresor och svärmeri för antiken och säga vad man vill om kitsch men det har åtminstone gjort kopior av antika monumenten tillgängliga för fler än de som hade råd med efterbildningar i marmor.

Shoppade sedan lite som om svart verkligen är det nya svarta; svart kofta (nödvändigt, det är kallt i Tromsö), svart sekreterarskjorta (jag ska trots allt på konferens) och svart klänning (jag är inte så bra på det där med att motstå frestelser alla gånger) och besökte därefter Ara Pacis som jag ska redovisa om nästa vecka och köpte en bok att läsa in mig på under resan.

Ikväll har vi haft seminarium och jag har tvättat, gjort en powerpoint och styrt upp i största allmänhet. Nu är det midnatt och jag tänker lämna packandet till imorgon.

Inga kommentarer: