03 maj 2008

The grand tour II - dag VI

Är tillbaka i Rom efter en resrik dag. Imorse tog vi tåget från Pompeii till Paestum för att titta på grekiska tempel och romerska bosättningar och det var ruinromantik galore! Visst är det speciellt att vandra omkring i de ögonblicksfrusna Pompeii och Herculaneum, men Paestum är blev ändå min favorit på exkursionen. Någonstans tycker jag bättre om platser som inte har frusits till sten utan långsamt utvecklats till något annat, en påminnelse om att allting förändrats, en blodig arena kan bli till en blomsterbevuxen äng och det är som det ska.

I Paestum besökte vi också museet som byggdes under fascisttiden (då platsen grävdes ut) och givetvis kitschaffärerna varav man i en kunde köpa små Mussoliniminiatyrer. Det är en relativt ovanlig produkt jämfört med exempelvis glitterbeströdda ruiner (trust me on this one, jag kan mitt kitsch) men ändå inte helt sällsynt. Då jag faktiskt anser att man kan utläsa mycket mer än man tror av en illa tillverkad statykopia så skulle jag vilja påstå att produkten avspeglar ett inte helt avståndstagande förhållande till ex-diktatorn; hans museum är bevarat och man kan köpa hans byst inte helt på skämt samtidigt som det inte heller är helt politiskt okej. Hade den varit rosa och glitterbeströdd hade man avpolitiserat sitt arv, men nu var den svart och allvarlig.

Efter att ha ätit lunch och överlämnat en present till Simon som tack för en mycket trevlig exkursion (en krubba i form av Vesuvius) åkte vi tillbaka till Pompeii och vidare mot Neapel och slutligen Rom. Då jag inte har körkort tycker jag det är mycket sympatiskt att vi genomförde hela exposén med tåg istället för bil, lite osmidigare är det kanske, men å andra sidan är det en helt annan känsla att ta sig till Herculaneum med den lilla skumpiga Vesuvianan som är som en sämre spårvagn.

Tyvärr blir det inga bilder från Paestum då jag avslutade dagen med att tappa kameran i marmortrappan utanför museet, men jag sätter min tilltro till mina besökande civilingengörsvänner som kommer imorgon.

Dagens kitschinsköp är för övrigt, förutom MCA-vykortet, det ljusblåglittriga mobilsmyckekorset.

Nu ska jag duscha av mig sitedammet, läsa de brev och tidningar som väntar på mig (<3 MCA!) och sedan sova i vad jag har kommit att betrakta som min egen säng.

2 kommentarer:

svenske floyd sa...

Sista meningen i första stycket: fint sagt! Jag håller helt med.

Lovisa sa...

Tack! Det är väl det historia går ut på; förändring.