25 maj 2008

En mycket fantastisk helg

Insåg precis att mina tre senaste statusuppdateringar på Facebook har innehållit ordet fantastiskt. Det är för att Åsa är här.

Mötte henne på Termini i fredags och efter att ha följt henne till hotellet, tagit en första promenad och druckit ett glas champagne slöt vi upp med Karin, Sascha och Ragnar för pizza i San Lorenzo och med rödvin i Roms rödaste kommunistkvarter kickstartades helgen. Efter att ha satt Åsa i en taxi och tagit en öl på vägen hem satt vi på terrassen och skåpdrack seminarievin innan jag somnade som ett barn.

Igår gick vi upp tidigt för att ta flodbåten till Ostia - det enda riktigt värdiga sättet att ta sig till ruiner - och tillsammans med Anna och Sofia picknickade vi med mousserande, jordgubbar och panna spray innan jag och Åsa dröjde oss kvar ett par timmar till. (Triumviratet - vi måste se till att den där flodbåtsresan på Nilen blir av, flodbåt är så vi!) På väg hem hann vi även med Spanska trappan och parkpromenad innan det var dags för kvällens höjdpunkt; ESC på SVT Europa. Orkar inte analysera alla bidrag men konstaterar att då kombinationen schlager + sport verkar gå hem borde Sverige nästa år allvarligt överväga att låta Forsberg skrinna i bakgrunden. Undrar även om det var du Fredrika som styrde upp Maltas tolva till Sverige?

Idag har vi varit på Ara Pacis (oundvikligt då man är med mig) och jag har nu varit där tre gånger på en vecka och förvånas inte längre över att jag känns igen och slipper entréavgift. Därefter gick vi långsamt mot Forum via Marsfältet, glass- och kaffepauser. Det är så roligt med Åsas totala entusiasm, jag har träffat få icke antikvetare som har hookat så hårt på det här som hon. Ikväll tog vi en sväng förbi Fontana di Trevi, Pantheon och Navona innan vi avslutade med middag och pratade om bland annat tatueringar, män och framtider.

Just nu har jag lagt en ansiktsmask, äter överblivna koladragerade popcorn från igår (mitt absoluta favoritsnacks förutom choklad) och betar av helgens mail inför veckan.

Inga kommentarer: