26 maj 2008

Romantik

Det är absurt varmt idag, 30 grader lätt, och jag är så tacksam att vi har inläsningsdag. Uppskattar alltid sol mest när jag kan vara inomhus, att sitta i ett svalt bibliotek och känna hur det fläktar lite utifrån är hundra gånger trevligare än att faktiskt vara ute. Förbereder mitt seminarium och tänker på hur jag skulle kunna arbeta om det till en artikel. Skulle vilja kunna läsa om Förlutenhetens landskap, det finns en tanke där jag behöver återvända till. Det är en av mina absoluta favoriter när det gäller historiska böcker och då jag läste den för första gången på Orust (då jag var 10-11 år gammal, jag har fortfarande knappt läst några svenska klassiker men jag var sjukt brådmogen när det gäller historieskrivning) romantiserar jag just nu kring hur jag i sommar kommer sitta på landet och skriva om vårt förhållande till naturen. Romantiserar dock inte så mycket över det faktum att jag redan nu måste sätta mig ner och arbeta om föredraget inför onsdagens seminarium och att boken jag behöver inte finns här.

Inga kommentarer: