06 maj 2008

Gårdagen

Nätet meckade igår så vi kör en punktlista över vad jag hade för mig:

06.30 Vaknar. Konstaterar att soleksemet är betydligt bättre, ser nu enbart ut att lida av typ lepra light. Är även hejdlöst fräknig, liknar något ur en barnbok.
07.00 Läser grävrapporter och tänker att jag ironiskt nog kommer att hålla mitt mest arkeologiska föredrag någonsin på en filologkonferens.
09.00 Klassificerar keramik med rara Yvonne. Får fortsatta flashbacks från tidigare utgrävningar.
12.00 Äter lunch medan jag letar bilder till en powerpoint. Börjar nu utveckla seriös Villa Magna-nostalgi (förra sommarens utgrävning som står för det arkeologiska inslaget i mitt paper).
13.30 Förläsning om epigrafik med Astrid, får lyckokick. Arkeologi i all ära, men inget slår en sten med text på. Om jag under pistolhot var tvungen att välja en favoritkälla skulle jag lätt välja inskrifter, efter att först ha snott åt mig Aeneidens fjärde sång i smyg.
16.10 Åker till Palazzo Venezia för AIAC-föreläsning.
17.10 Första föreläsningen. Italiensk forskare sitter ner och läser innantill, i ungefär samma tempo som när jag och Moah tittar på hockey, om Vestatemplet.
17.40 Andra föreläsningen. Brittisk forskare sitter ner och läser innantill på minst lika intensiv italienska om etruskisk keramik. Har vissa koncentrationsproblem.
18.10 Amerikansk forskare pratar om romaniseringen av Samnium och nämner inskrifter. Känner mig muntrare.
18.40 Roliga överraskningar delas ut till föredragshållarna: moderatorn har åt den ena tjejen förberett en powerpoint med motargument som han utsätter henne för och berättar sedan glatt för amerikanskan att han har bjudit in den ledande experten på hennes område för att låta honom ställa några extra svåra frågor. Diskussioner. Med den seminariekulturen förstår man om föredragshållarna inte känner sig bekväma med annat än att läsa innantill.
19.20 Slut. Simon utnyttjar det faktum att ingen annan förstår svenska, tittar på sina studenter och utbrister: förlåt att jag utsatte er för det här.
19.22 Mingel. Träffar Lisa Fentress, min chef från Villa Magna.
19.40 Går mot Piazza del Popolo för att träffa Jerry och Camilla.
20.00 Middag. Trevligt och bra.
22.00 Hemma. Blir glad av fina kort från Elin och Charlotte.
23.00 Sömn.

Inga kommentarer: