19 maj 2008

Strindberg says

Inledde dagen med epigrafikgenomgång och därefter hade vi introduktionsföreläsning till Forum innan vi begav oss dit irl och det var dags för mig att redovisa Konstantinbågen. Det gick bra, tror jag. Är egentligen mest nöjd med min återerövrade disciplin, på lite drygt en vecka har jag rott i land en konferens och tre redovisningar, heja mig!

Är dock lite matt nu, efter att kramat Kristina hej då gick jag hem och satte mig ner för vad som kändes som första gången på länge. Vi var på väg ut ikväll för att se Sascha dansa open air tango men när det ställdes in på grund av regn fanns inte ork för något annat än chokladkaka, jordgubbar, öl och allmän härlighet i pyjamas.

I veckan väntar Ostia och kanske kanske tid för havet, Ragnar är här, jag ska hänga med Heather och till helgen kommer Åsa.

Och Forum alltså, det var det jag egentligen skulle skriva om. Strindberg sa en gång att det är en ganska vacker grop, lite skräpig bara och jag kan ana vart han ville komma. Oavsett hur många gånger jag har varit där får jag ändå inte riktigt grepp om det, hur det gick från att vara en utdikad sänka till republikansk pulsåder via marmorkallt monument över gamla segrar och döda kejsare innan det återigen kom att bebos av människor, det är så många lager att jag ser bara detaljer; en murkonstruktion, en inskrift. Men efter idag, då vi även gick igenom de olika kejsarfora, har det klarnat något, jag kan åtminstone ana vart gränserna går.

Inga kommentarer: