04 maj 2009

Tu regere imperio populos romane memento

Gick upp halv sex imorse, åkte tåg och hann lämna saker på kontoret innan jag försvann ner i Humlabbet till lunchtid. Därefter satt jag i möte i drygt tre timmar och kunde således fortsätta förbereda undervisning först vid halv fem. Ägnade mig åt det till strax efter åtta. Imorgon ska det handla om romanisering och civilisationsprocesser och det är hela tiden en balansgång mellan äreräddning av romare, förklaring av hur den romerska kulturen på flera sätt var mer öppen och tillåtande än andra gällande både möjligheter till socialt avancemang, religiös mångfald och hur den ansågs bygga mer dygder och värderingar än etnisk härstamning, äreräddning återigen osv. Tyvärr är jag inte alls kompetent nog att betrakta processerna från andra hållet, jag kan min Vergilius bättre än keramikfynd i Gallien. Samt har enbart två timmar på mig att behandla det hela, inklusive hur romarna förhöll sig till de östra delarna av imperiet.

Hursom. Nu ska jag sova. Dagens andra mål var att göra det innan elva.

2 kommentarer:

Tusca sa...

Nu blev jag igen så där okuvligt nyfiken, och kära Lovisa, svara mig bara, om du anser dig ha tid!

Jag kikade runt lite på " www.lu.se" och fick syn på DIN kurs: SASH19, vad jag kan förstå. ' Courses in English. '
Oj, oj!! WAS IST DAS ?? Fantastiskt! Presenterar du allt det där på engelska eller vad..?? Och för vilka studenter? Måhända för icke-européer med noll hum om Romulus-Remus eller ens de största grundlinjerna i romersk historia??

Vadan annars denna 'hysteriska' snabbkurs, som det verkar för mig ...? Måste vara en bedrift att jättekomprimera så där.. Undrar!

Lovisa sa...

Självklart får du kommentera! Det där med att jag inte alltid säger B är en del av dagbokskonceptet och att jag inte alltid tänkt färdigt själv.

Ja, det är min kurs. Dock undervisar jag bara (tack Gud, är möjligtvis kompetent på det grekiska och etruskiska området men absolut inte på det keltiska) på den romerska delen. Studenterna är ambitiösa men nej, de har inte alltid grunderna i den romerska historien och att på två föreläsningar presentera den och sedan börja problematisera interaktion är svårt. (Studenterna är både svenska, europeiska och icke-europeiska.) Det blir då så oerhört enkelt att hemfalla åt den klassiska politiska historien även om jag har försökt få med romerska fenomen som patronus-klientsystemet, religion, filosofi, synen på familj, värderingar osv. Men svårt. Allt som utelämnas svider.

Tror att tanken är (jag har själv inte varit med att utveckla kursen utan ärvt min del) att kombinera Institutionens olika ämnen och kompetenser, men det som gör det svårt är att samtidigt vara oerhört basal och teoretiskt avancerad.

Jag känner mig avslappnad med engelskan, förutom när jag sovit för lite och inser att jag för mitt liv inte kan komma på vad spökippe heter medan jag möter 25 ögonpar med pennorna i högsta hugg som väntar på att anteckna just det ordet...