09 maj 2009

Alltid

Igår var jag i Köpenhamn hela dagen för att gå på Glyptoteket och Nationalmuseum tillsammans med Carole, Charlotte och våra studenter. Vi hade en riktigt trevlig dag och det där med att undervisa blir bara roligare och roligare, speciellt när man får fin feedback från studenterna och märker hur de ställer mer och mer initierade frågor. Glyptoteket är dessutom mitt favoritmuseum norr om Italien och trots att vi egentligen bara skulle se interaktionsutställningen i källaren lyckades jag efter att vi slutat locka med de flesta upp för att titta även på den romerska skulptursamlingen som är att dö för. Nu är visserligen inte uppställda byster det mest nyskapande, men jag kan ändå känna en trygghet i klassiska antikhistoriska utställningar; jag känner föremålen och jag kan kontexten och det slår mig varje gång att oavsett vad jag gör med resten av mina dagar har jag och romarna fått varandra för livet.

Inga kommentarer: