15 maj 2009

Den blomstertid nu kommer

Igår hade vi workshop och examination med studenterna och de var så duktiga och fi-ina. Blev naturligtvis oerhört rörd när de tackade för kursen och vi lyckönskade dem. Lägg där till syrendoft och vårluft och ni förstår. (Kristina, jag kommer antagligen att gråta under din examenshögtid, förlåt i förväg.) Annars hände det inte så mycket igår. En kollega driver upp små plantor och delar ut, i brist på trädgård har jag tidigare tackat nej till broccoli, grönkål och andra nyttoväxter men igår dök den spexiga växten Physalis upp! Den måste väl kunna trivas i mitt fönster, eller? (Uteväxter jag skulle vilja kunna odla inne: lavendel, vildros och kaprifol.) Av botanikerna på bottenvåningen lärde jag mig att det heter kapkrusbär på svenska (mest en upplysning till Gustav, du kan ju börja använda det som senapskål. Det dryga namnet alltså, inte växten).

Vidare fick jag fin internpost och en räkning som visade minus, promenerade och räddade en gräsand från gruppvåldtäkt. Sjukt ogulligt beteende, gräsand är icke längre ett av mina favoritdjur. Fick stå och vakta honan länge tills de tre hanarna gått iväg.

3 kommentarer:

Kristina sa...

Ang gråten: De är lungt. Kör hårt.
ANg gräsänder: BSV. :)

G sa...

jag ska lägga namnet kapkrusbär på minnet! Det är ju det där med den adekvata svenska vokabulären, du vet.

Lovisa sa...

K: tack. Ska försöka göra det diskret.

G: varsågod.