26 maj 2009

Disputation

Igår disputerade Aron Sjöblad på sin avhandling Metaphors Cicero lived by. The Role of Metaphor and Simile in De senectute och jag var där och lyssnade. Opponenten, Nick Lowe från University of London, var insatt och underhållande på det där sättet som bara vissa brittiska klassiker är och inledde med att noga förklara ämnet även för icke-latinisterna i auditoriet. Avhandlingen diskuterade strukturella metaforer i De senectute och förutom att det är intressant i sig med metaforernas funktion i latinet, är det roligt att inse hur mycket det finns kvar att göra när Aron kunde ge sig på Cicero som man ju lätt tror redan är sönderforskad.

Efter att ha blivit knackad på axeln och återigen blivit tagen för Ida (Ida, jag tar det som en komplimang), hunnit säga ett snabbt hej till min Vergilius-guru Marianne W-S som satt i betygsnämnden, ätit lunch med Micke samt köpt en vit fäderboa ägnade jag resten av dagen åt att skriva och det ska jag göra även idag, har två deadlines imorgon. Det är nästan ingen här idag och jag hoppas att the splendid isolation ska göra mig produktiv och inte bara socialt understimulerad.

7 kommentarer:

Ida sa...

Varför är det ingen som knackar mig på axeln och tar mig för Lovisa? Det hade jag tagit som en komplimang!

Lovisa sa...

För att de förväntar sig att se dig i Lund men inte mig i Göteborg? Du kan få hålla min presentation om du vill?

Ida sa...

Kul! Vad skall jag prata om? När och var?

Lovisa sa...

Vad sägs om en forskningspresentation i Göteborg 5 juni? Lite om Livia och sånt.

Unknown sa...

Hi hi Aron var en av mina gymnasielärare, för det kan väl inte finnas två Aron Sjöblad som håller på med latin... Kram!

Lovisa sa...

Vad roligt! Visste inte att du har läst latin? Kram!

Unknown sa...

Har inte läst latin heller (är den utpräglade naturvetaren :-) ) däremot hade jag honom i historia eller något sådant. Kram!