14 januari 2009

Tapeter

Inledde dagen med att inventera källar- och vindsförråd. Det finns en hel del saker efter farmor och mormor som alla är fantastiskt fina men jag är ju jag. Det vill säga att jag avstår från farmors toalettbord från 50-talet för att jag tycker att det är lite för liksom, ja, mellanbrunt.

Åkte sedan till Engelska Tapetmagasinet för fortsatt tapetlet till en av köksväggarna (övriga väggar i lägenheten ska målas ljusblå). Jag tänker mig något medaljong/blommigt och härligt. Jag vill inte ha det för blankt (det är ett kök, inte en frisörsalong) och inte för hysteriskt (även om jag är svag för svulstiga påfåglar och blomsterarrangemang) och framförallt måste det vara rätt färger. Jag vill inte ha för mycket vitt för då måste man nästan matcha med silver istället för guld (och man vill ju ha guld), inte för mycket brunt och framförallt vill jag inte ha de där turkosa pigmenten som de envisas med att ha i allt blått. I mitt hem vill jag känna mig lugn, trygg och avslappnad och ingen annan färg får mig att känna så lika mycket som en ren babyblå, det är som att ha en hundvalp i knäet.

Att vara så bestämd (kinkig) underlättar visserligen men stundtals känner jag mig ju rätt störig. Dock kan jag kanske ha hittat rätt tapet (vill gärna få gjort det innan flytten) men den finns inte med i Tapetmagasinets webshop. Så istället får ni tänka er vildrosor (matchar stuckaturen!) på ljusblå botten (ger ett mer ljusblått helhetsintryck än blått tryck på vit botten) och engelsk landsbyggd.

On another note insåg jag precis hur många parenteser jag använder när jag skriver här. Det gör jag aldrig i andra sammanhang än bloggen. Ye well, den ger utlopp för så mycket.

6 kommentarer:

Kristina sa...

Paranteser rockar fett.

Ska bli så trevligt att få besöka ditt hem i framtiden.

Kram! Ses snart.

Anonym sa...

Jag är impad över vilken stenkoll du har på hur du vill ha det för det har jag aldrig haft. Sedan bor jag alltid i ett halvfärdigt kaos av småplock alternativt supertråk. Hmmm. vill veta hu jag vill ha det och så vill jag göra det på en gång inte dra på det. Jag funderar också tapeter till soffhörna och vardagsrumsvägg. De grälla färgerna på väggarna får vara kvar. soffan behöver nytt tyg, fåtöljerna likaså. Men mest vill jag få upp saker på väggarna, de ekar fortfarande tomma efter två år...

Lovisa sa...

Kristina: ja, du missar ju det den här gången (men vi kan alltid gå förbi!), men nästa så är du mer än välkommen att bo hos mig!

Karin: nej, jag velar ju inte direkt. Det räcker med att se en tapet i ungefär en sekund och så har jag bestämt mig. Men ibland hade det varit skönt att vara lite mer flexibel.

Nene sa...

Kag är inte säker på att jag tycker att du förtjänar din mormors toalettbord från 50-talet eftersom du dissar det på grund av färg. Nej, jag tycker faktiskt att JAG förtjänar det mer. Jag skulle älska det extra mycket eftersom det hade den där härliga mellanbruna färgen.
Så det så.

Nene sa...

Farmors toalettbord menar jag förstås.

Lovisa sa...

Jag vet! Det är ju det jag säger. Jag är bortskämd och jobbig - shame on me!