05 februari 2008

Jag går omkring i mitt Pompeii, bland ruiner

Finfikade i eftermiddags med Emma och pratade om allt från hormoner till vokativ då Emschen har börjat läsa latin och jag är som en stolt mamma. Vi diskuterade bland annat mitt favvokasus ablativ - en form så många möjligheter!

Sedan gick jag hem och fortsatte att nörda mig genom att se senaste Vetenskapens Värld på SVT Play för vilket duktiga Mia-Marie från Lund är programledare. De visade en dokumentär om Pompeii starring brittiska skolans chef Andrew Wallace-Hadrill, en favorit från Rom. Tänkte på den gången i somras då han höll i min stege och assisterade mig i projektet att hänga upp antimyggljus som installation på ruin. Förstår inte riktigt varför jag alltid hamnar i sådana situationer? Efteråt intervjuades dessutom min förre handledare så det var idel bekanta ansikten.

Avslutade kvällen med långt samtal med mamma, en duggregnig powerwalk och till sist en varm dusch. Nu ska jag sova som en liten räv; frukostmöte imorgon.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Lovisa!

Vill bara påpeka att "duktiga Mia-Marie från Lund" är vad förmätna historiker från nämnda stad kallar "tomteforskare"...

Hälsar den stolta, numera Stockholmsbaserade, etnologen Åsa

Lovisa sa...

Hahaha, åh jag antar att jag förtjänar att höra det... men jag erkänner att det finns duktiga tomteforskare och du är en av dem!

Lina sa...

du är som en skvallerblogg, men med akademiker iställer ;)

Lovisa sa...

Då kan du ju tänka på allt jag inte skriver om... :)