22 februari 2008

The 5th Annual Postgraduate Conference in History and Classics

Har upprepade gånger fått frågan varför jag är här och det kan man ju verkligen undra. Men så här är det; Magdalena har doktorerat i latin i Lund men har tillbringat det senaste året i Manchester där de just nu arrangerar en konferens för master- och forskarstudenter i historia och classics och det är hennes förtjänst att jag får lov att vara med, imorgon kommer jag att presentera mitt paper om nätverkens politiska funktion under augusteisk tid, med fokus på Livia. (Har för övrigt träffat en till Livia-entusiast som kommer vara på brittiska skolan i Rom samtidigt som jag befinner mig på den svenska och vi har redan bokat in en date i Villa di Livia i Prima Porta. Yay även moderna närverk!) 

Så just nu njuter jag av att befinna mig i en viktoriansk byggnad med höga fönster, mosaiker, kalkade väggar och mörka träfonder, omgiven av en samlad begåvning som mer inspirerar än gör mig matt och ja, jag är lite sugen på Storbritannien just nu. Kanske inte en hel forskarutbildning, men gärna ett år i framtiden. Och som av en slump råkade det ligga en broschyr om PhD-studier i Manchester i köket imorse... 

Men nu ska jag snabbt kolla upp den där referensen som fick mig att sätta mig framför datorn från första början (har inte så mycket tid över så förlåt för min bristande kommunikation, kommer tillbaka på söndagkväll) och sedan gå och mingla, dricka vin och sedan ut och äta. Ttfn! 

Inga kommentarer: