23 januari 2008

Obscurus

Igår ägnade jag ett par timmar åt det latinska. Först i samband med ett kort jag skulle göra och jag tänkte återigen på det här med hur man använder språket när jag tvangs erkänna för mig själv att jag nog i det här sammanhanget gjorde det delvis för att det känns högtidligt. Men om inte personerna som ska få det hade varit latinkunniga hade jag låtit bli.

Jag har saknat latinet nu när jag läst så mycket fornsvenska, i måndags hittade jag flera antika referenser i de texter som lästes upp vid Karl Knutssons kröning och det slutade med att jag läste Horatius istället för Karlskrönikan, precis som igår då jag förlorade mig i Catullus.

Och när jag ändå var i gång översatte jag en text som jag blivit ombedd att göra, personen ville ha det på latin just för att ingen annan skulle förstå. Nåja, man vet aldrig, vi latinister dyker upp när man minst anar det. Prospecte!

Inga kommentarer: