19 januari 2008

Melle dulcior

Även om jag erkänner att jag igår inte hade karaktär nog att lämna dansgolvet för att sova i tid (men jag och Sara som Per och Marie är ju så fab) så har jag extremt hög moral när det gäller att gå upp tidigt och göra saker (har faktiskt aldrig någonsin sovit istället för att gå på en morgonföreläsning och har dessutom muntat klockan nio dagen efter karnevalens tre dygn av fullständig galenskap) och imorse var inget undantag. Gick upp åtta och drack vatten, resorb och kaffe och tänkte förlita mig på min förmåga att kunna prata om antiken på autopilot. Men det behövdes inte ens, jag var oförtjänt pigg men hade framförallt himla trevligt.

Det var soligt och vinterklart ut när jag och ordenssystrarna tog tåget över sundet. Guidningen på Glyptoteket blev till samtal och vinterträdgården var som honung för själen. Vi åt Medelhavsbuffé till lunch, drack lite vin och pratade och bestämde oss sedan för att gå tillbaka till museet istället för att gå på stan. Avslutade dagen med en fika innan vi åkte tillbaka till Lund.

Nu däremot, elva timmar senare, är jag mycket sömning, ska så inte gå ut ikväll utan istället vara hemma och mysläsa avkopplingslitteratur.

Förövrigt kan man köpa byster av Livia på Glyptoteket, jag önskar mig en sådan i 25-års present i utbyte mot min eviga kärlek. Tack på förhand.

Inga kommentarer: