31 juli 2007

De tre senaste dagarna

I söndags tog jag det sanslöst lugnt; klappade lite på Pantheon, åt en glass, låg i trädgården under ett blommande buskträd (hibiskus?) och åt solvarma druvor direkt från vinstocken och läste en bok från pärm till pärm. På kvällen flög jag från Fiumicino till Kastrup och sov hela vägen. I Köpenhamn var det mycket kallare än bara korta shorts och linne och ingen hade solglasögon och jag var dödstrött och somnade i väntan på mitt försenade bagage (jag är en människa med ett tydligt sömnbehov ja, jag vet) och kom till Malmö vid midnatt och tog en taxi till Lund och den hade säkerhetsbälte i baksätet och jag tänkte: nu är jag hemma igen.

I måndags var jag transferförvirrad och kände ett påträngande behov av att smörja in mig med solcreme trots att himlen var grå men Johanna kom förbi och tog med mig till stan och på lunch och Lund var sig likt och vi pratade om Fjärde Söder saker och mentaliteter och på kvällen försökte jag uppdatera mig om vad som har hänt i bekantskapskretsen, Sverige och världen och nu är det väl egentligen läge att säga något om Ingmar Bergman, men jag är fortfarande förvirrad av att de har flyttat fruktdisken på Ica så det får vänta lite. Men det är tråkigt såklart; konsten, döden och Fårö.

Idag har jag fortfarande inte kommit över att jag inte behöver ha solcreme eftersom det är molnigt, facebookat vänner från Villa Magna, druckit bryggkaffe och ätit glass som heter hasselnöt och inte nocciola tillsammans med Johanna, Björn och Magnus som stod för dagens Avslöjande. Eller så är det jag som är långsam som vanligt. (Det är lugnt M, jag har återhämtat mig från chocken nu, jag lovar.) Snart ska jag åka till Malmö och dricka öl med medtriumvir Jonas och dra arkeologskämt, jag har längtat.

Inga kommentarer: