14 juli 2007

Sol i sinnet och saltvatten på huden

Idag har jag varit i Ostia och legat på stranden hela dagen och badat i havet och älskat saltvattnet och det faktum att jag arbetar vid Medelhavet och läst en fullständigt ovetenskaplig bok och inte tittat på en endaste ruin och känt mig allmänt nöjd med tillvaron. Jag inledde dagen med en promenad genom parken och fortsatte längs med Via Veneto och sedan nerför Via del Tritone, handlade lite saker jag behöver som mer solcreme (mängden jag konsumerar...) och en tröja att ha på morgonen eftersom, och jag trodde aldrig att jag skulle använda det här ordet, det är kyligt i skuggan vid sjutiden. Åkte buss från Piazza Venezia till Porta San Paolo och tog tåget därifrån till Ostia. Där kan man antingen hyra en solstol nära stationen eller göra som jag gjorde; ta bussen som det bara står Mare på och åka lite längre ut, till naturstränderna. (Att jag åkte buss och tåg och buss igen genom jag vet inte hur många zoner på samma 1 euro-biljett tycker jag att den svenska kollektivtrafiken ska reflektera lite över.) Där kan man köpa aprikoser som man kan äta när man ligger på stranden med saltvatten på huden, sol i sinnet och kärlek i blodet.

2 kommentarer:

Kristina sa...

juk att jag knappast vet vart jag ska ta vagen! UNDERBART. saltvatten ar bara bast.ntdb

Lovisa sa...

Ja, ingenting är bättre. Oht. Kom till Orust i augusti raring.