08 juli 2007

Det bästa

Det som jag tycker allra mest om är all energi som riktas åt samma håll, att arbeta i ett ändligt projekt med möten varje fredag. Att gräva en kontext, dokumentera den och sedan nästa, hela tiden gå från vad vi inte vet till vad vi vet, det är så handfast. Det är inte jag som måste disciplinera mig själv att skriva, att tänka vettiga saker även fast jag vet att om jag så ägnar resten av mitt liv åt att försöka förstå agusteisk kultur så kommer jag aldrig att lyckas fullt ut.

Trots det är det ändå det sistnämnda jag vill ägna mig åt, för även om jag inte alltid förstår varför så är jag lyckligare i ett bibliotek med en latinsk text än i ett trench med spaden i handen, men det är en fantastisk omväxling, jag är så glad över att få vara här. Och de olika delarna bildar en helhet.

Och de stunderna då man är helt ledig, den där halvtimmen med en bok i skuggan, smaken av vatten när man är riktigt törstig, jag börjar förstå munkarna som levde i klostret, ora et labora.

Inga kommentarer: