13 juli 2007

When in doubt, ask the bobcat

Ciao carissimi! Denna veckan har vi långhelg, det vill säga vi slutade efter lunch idag och är lediga tills söndagkväll. Jag befinner mig just nu på världens bästa institut som låter mig bo här varje helg. Rom alltså; civilisation, luftkonditionering, hav och internet. Jag myser.

Veckan har varit bra och jag är inne i arbetet nu, det känns inte längre som att laga mat i någon annans kök utan mer som hemma. Vårt trench är som lager på lager av historier, samband och stundtals förvirring. I måndags arbetade jag med mitt favoritverktyg hackan och bröt upp ett golv och i tisdags kom folk från Institutet och Mathilde från Prima Porta och hälsade på, jag kände mig som en stolt mamma till siten. Jag känner mig även väldigt tacksam gentemot framförallt Allan som tog mig till Monteleone och Prima Porta förra sommaren och därifrån har mina egna samband och historier lett till fyra vistelser i Rom detta läseåret och nu hit till Villa Magna. Stundtals känner jag mig lika förvirrad som ett brandlager från medeltiden, men att träffa alla intressanta och begåvade människor här har fått mig att planera vildare inför framtiden.

2 kommentarer:

Kristina sa...

underbart att ha dina rapporet igen. din franvaro blir sa mycket mer markant nar din tillvaro inte gar att folja virtuellt. sag just att du ar i ostia idag. gott. under Marius Gaius tid som consul i Rom (dvs en jakla massa ar) var forste talmannen i senaten, Saucurus, sadesmastare och var ofta i ostia eftersom det var dit saden fran sicilien et al kom. (jag kommer tyvarr bara ihag hans cognomen just nu, men det far duga.) PoK

Lovisa sa...

Ja, att vara ute vid Villa Magna är som att vara i en bubbla - man har absolut ingen aning om vad som pågår i världen utanför. Ostia var mycket härligt och avkopplande. Ojojoj, är mycket impad av kunskapen!! Idag var jag aldrig i Ostia Antica, kände att jag behövde en ruinfri dag, men det är en mycket häftig plats, en av mina absoluta favoriter. Föredrar faktiskt Ostia framför Pompeii. Puss!