22 juli 2007

San Clemente

Gud min gud min gud denna luftfuktighet, det är Diana Ross all over again (om ni undrar över min skolfoto-i-fyran-frisyr på bilden nedan så beror den på att jag sover med fläta för att håret är så varmt och jag inte orkar fixa det). Drack cappuccino freddo till frukost för att minimera värmeintaget och tog sedan spårvagnen (spårvagnen! Den är opraktiskt långsam, men spårvagnar är kärlek och jag har inte bråttom) till Colosseum och gick därifrån ett halvt kvarter till San Clemente, en kyrka som är så där romerskt lager på lager underbar. Längst ner finns ett Mithras-tempel (och där är det svalt och man kan höra vatten porla som ingen fortfarande vet varifrån det kommer) och ovanpå det ett hus från 100-talet som användes som grund för den första versionen av kyrkan som bygdes för att hedra Clemens, den tredje påven i ordningen. Han blev förvisad till Krim där han sedermera blev kastad i havet med ett ankare som garanti för att han verkligen skulle drunkna. På 800-talet kom Kyrillos och Methodios till Rom och sade sig medföra hans dränkta kvarlevor. Kyrillos har ett eget altare i kyrkan med en text skrivet på det alfabet vars förstadium han skapade. Själva kyrkan är från 1100-talet och används av irländska dominikaner. Det finns ankare lite varstans i kyrkan, det tycker jag som längtar till Västkusten är trevligt.

Sedan gick jag ut och hittade en söt liten tant som tog kort på mig så att jag kan visa Charlottes klänning och därefter tog jag den mer effektiva metron, köpte med mig lunch och åt i parken på väg tillbaka till Institutet.

Inga kommentarer: