30 mars 2008

Återseendet

Att komma tillbaka till Rom handlar mycket om att på ett nästan rituellt sätt återse saker. Tröttsamt ibland, men som den historiker jag är gillar jag det. Var uppe tidigt och hade tänkt att promenera till GS (Ica, typ) i Borgheseparken men eftersom jag ytterst sällan lyckas gå raka vägen från punkt A till punkt B i den här stan blev det givetvis inte så. Istället fortsatte jag längs med Via Veneto och plötsligt stod jag på Piazza Barberini och tänkte att jag kan lika gärna dricka mitt frukostkaffe här och handla på Spar längre ner på Via del Tritone vilket jag också gjorde innan jag gick tillbaka efter den nätta lilla morgonpromenaden. Noterade visserligen ett visst skavsår men insåg inte förens jag kom hem att jag blödde från hälarna.

Tog en paus för att ligga ute i trädgården och äta vindruvor och läsa. Inte för att strö salt i några svenska vintersår, men det är tjugo grader varmt här och strålande sol.

Sedan tog jag en ny promenad för att handla linsvätska, schampo och annat som jag flygvärdinneaktigt nog valde att inte ta med mig och på grund av dagens omständigheter köpte jag även plåster och solcreme. Kvinnan i farmacian blev så förtjust över min blekhet att hon inte bara hämtade skyddsfaktor 50+ utan även sin kollega för att förevisa La Chiara. Jag kände mig mycket spexig.

Hann även med att säga hej till Pantheon och jag vet inte för vilken gång förundras över hur mäktigt det är att stå mellan kolonnerna. Jag går inte alltid in i själva byggnaden utan stannar ibland utanför och tar in känslan av ett bevarat romerskt rum. Fortsatte förbi San Ignazio för att titta på takmålningarna och av en slump hämnade jag även i Chiesa di San Silvestro som jag aldrig för har sett stå öppen. Främsta behållningen var de inmurade inskrifterna likt de utanför Santa Maria in Trastevere. Älskar inskrifter.

Köpte med mig en panini som jag åt i parken medan jag läste ut Per Hagman. En bok om dygnet är jag uppe i nu, kanske borde jag hejda den bokslukarperiod jag känner är på ingång. Eller så hejdas den av sig själv när kursen börjar imorgon.

Inga kommentarer: