26 mars 2008

Om vad jag egentligen gör

Även om statistiken säger något helt annat så tror jag fortfarande att jag bloggar för mina tio närmsta vänner vilket får till följd att jag inte alltid förklarar allt i detalj. Men när nu frågorna om vad jag egentligen gör och vad jag egentligen ska göra i Rom börjar komma tänker jag att det är på sin plats med en förklaring.

I Rom ska jag gå en kurs i tio veckor som vänder sig till masterstudenter i antikhistoria, mitt huvudämne. Den handlar främst om kulturlandskapet kring Rom och Etrurien, om den antika staden och dess utveckling och om kulturarv och utställningsideologi i det moderna Rom. Varken grävande eller uppsatsskrivande alltså utan bara kursläsning. Vilket jag ser framemot, det har varit mycket frihet under ansvar på sistone, så oerhört mycket upp till mig att det ska bli skönt att få uppgifter att lösa, ett schema lagt av någonannan och kursare att diskutera med. Sedan ser jag naturligtvis framemot att komma tillbaka till Rom med allt vad det innebär.

Jag åker på lördag och en del ska styras upp innan dess. Jag försöker hantera det genom att skriva listor och träffa så många som möjligt av de jag kommer sakna.

Inga kommentarer: