31 mars 2008

En promenad i parken

Inledde dagen med en tidig powerwalk vilket är tänkt att bli en ny vana. Känns mycket hurtigt och bra. Jag tänker som så att om man nu bor i samma hus som man studerar i sparar man tid om morgonen och om huset man bor i ligger precis bredvid en stor och fin park kan man ju lägga den tiden på en promenad. Dessutom är där så vackert om morgonen och när det blir ännu varmare kommer morgonen vara den enda tiden då det är drägligt att motionera.

När jag kommit tillbaka och bytt om var det dags för introduktionsmöte. Nu känner jag mig visserligen rätt hemma här, men det var trevligt ändå. Ikväll är det först föreläsning om huset och dess arkitektur och sedan välkomstbuffé. Dessförinnan hade jag tänkt att installera mig och Baby Ernst vid vår arbetsplats och börja inläsningen, denna veckan har vi tema Etrurien och jag har inte hållit på med etrusker på ...länge.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ack denna avund! Jag har haft som plan att åka till Venedig nästa gång det bär av utomlands eftersom delar av min nästa bok ska utspelas där och det är hundra år sen jag var där senast, men du får Rom att verka som ett mycket trevligare alternativ!

Säg mig, har du någon aning om hur trafiken mellan Rom och Egypten var vid 20-talet? Båt? Tåg? Regelbundet? Via Ostia?

Idag var det 12 grader här, jag såg min första fjäril för året och blommorna hade tagit igen sig efter snön. Jag skulle kunna säga att våren har kommit men jag skulle troligen ljuga....

Lovisa sa...

Jag är ju allmänt förälskad och partisk, men klart Rom är det trevligare alternativet!

Oh, hade du frågat mig om hur den såg ut under 20-talet e.Kr så hade jag nog kunnat svara däremot är 1900-talet inte riktigt mitt århundrade :) Men jag kan se om jag kan hitta något!

12 grader är ändå 12 grader med tanke på att det fortfarande var snö när jag lämnade Sverige i helgen.