06 mars 2008

För humaniora är inte bara underbart utan också oslagbart

Hade en mycket bra dag igår då det var IKM-dagen, humanisternas arbetsmarknadsdag (IKM = Inspiration Karriär Möjligheter). Trots att jag har ganska traditionella yrkesambitioner så har det här med humanisters roll på arbetsmarknaden alltid legat mig varmt om hjärtat, övertygelsen om vår livsviktighet och insikten om att vi måste sluta be om ursäkt utan istället ta den plats vi förtjänar. För tre år sedan var jag med och arrangerade IKM-dagen och jag vet hur trötta men nöjda arrangörerna måste ha varit igår och jag hoppas att de hade lika roligt som vi. 

Hade egentligen bara tänkt gå på invigningen men Martin förklarade att dagen var en anledning till legitimt skolk så jag la ner skrivplanerna och gick på inspirationsföreläsningar istället. Har ganska länge burit på tanken att starta eget. Nej, no worries, jag kommer inte att bli egenföretagare på heltid utan vill ha det som ett komplement vid sidan av, en möjlighet att med F-skattesedel acceptera större skrivuppdrag, ett sätt att lära mig ekonomi och bokföring, att registrera mitt namn, köpa champagne, sparka av mig skorna och lägga upp fötterna på skrivbordet och vara min egen chef. Ni vet. Och nu har jag gjort slag i saken och bokat tid för rådgivning på Venturelab så bollen är i rullning. 

Inga kommentarer: