20 juni 2009

Världens mest avslappnade midsommar

Min midsommar var så lugn och bra. På dagen gick jag på stan (mental note to self: gör alltid det på midsommar, garanterat folktomt) och köpte böcker, nya solglasögon och andra nödvändigheter. Sedan gjorde jag dagens ljuva insats och plockade fläder och kokade saft i farmors stora saftgryta som jag fått. När jag tog ett giant leap at pensionärsskapet och lyssnade på P1 under tiden dök plötsligt Olle Brandt upp för att prata om katakomber i Vetenskapsradion, roligt.

Dagens två enda eftergifter åt midsommar bestod av dilldipp och blommor jag plockade till Åsa när jag satte tillbaka fläderdjuren.* Ty då jag bestämt mig för att åka till Orust först nästa helg firade jag och darling Åsa genom att dricka öl, äta godis och titta på våra bästa guilty pleasure-filmer (mina pinsamhetsgenres: high school och historiska epos, gärna med sandaler och svärd) och prata. Och när vi blev trötta gick jag de två hundra metrarna hem till min mjuka säng, inte till ett blött tält på en lerig åker på Öland. Förstå vad skönt. Jag är dessutom strålande pigg idag.


* Fläderdjur är de små djur som följer med fläderblommor in som minispindlar, någon liten larv och så. Jag brukar låta de vara bland fläderrenset och bär sedan tillbaka dem till deras naturliga habitat. Tänkte först sätta ut dem på gården men tänkte att de kanske känner sig helt vilse där. Ibland hade det varit praktiskt att vara lite mindre blödig, ja.

Inga kommentarer: