08 juni 2009

A preoccupation with the past, a sense of being overshadowed by one's own classics

Idag ämnar jag ägna hela dagen åt att läsa Peter Green's magnum opus Alexander to Actium (970 sidor, 30 kartor, 217 illustrationer, 5 släkttavlor, en kronologisk tabell på 43 sidor, 168 sidor fotnoter, 20 sidor bibliografi i urval och 41 sidors index) som är påfallande personligt välskriven och tar ett annat typ av helhetsgrepp om hellenismen än brukligt. Bland annat jämförs Kallimachos med Ben Jonson, as he always had a rather better press than he deserves.

Detta dagens pensum gör att inte finns så mycket annat bloggmaterial att bjuda på (mer än att jag ska gå till banken och ta ut pengar på det gamla sättet, har ju som bekant inget kort) så istället tittar vi på Hylas and the Nymphs av J. W Waterhouse som Green beskriver som Greek mythology as refracted through late-Victorian English prurience and gloomy summer weather och läser det här fantastiskt underhållande inlägget av Moa på den eviga frågan om varför (varför?!) så många vill tatuera sig på ett språk som de inte förstår.


4 kommentarer:

Bihandledaren sa...

Den begåvade bihandledaren, den ännu mer begåvade huvudhandledaren, den lovely Ida och den anonyma Cajsa sitter och beundrar fotogalleriet i tryggt förVar(i var)berg.

Lovisa sa...

Fantastiskt! Själv läser jag då Green, nu på sidan 467. (Hoppas inte huvudhandledaren tycker att det är i senaste laget.)

Hoppas ni har en fin dag!

Minerva sa...

Kul att se Waterhouse, min favoritkonstnär!

Lovisa sa...

Roligt, jag är också svag för honom!