20 november 2008

Rötter

Fick precis mer information om det samnordiska masterprogram The Religious Roots of Europe som ska starta. Det bygger på att den studerande har en kandidatexamen med grekiska, latin eller arabiska och är intresserad av att fördjupa sig i judendomens, kristendomens och islams framväxt i senantiken och att arbeta med källtexter. Inom programmet ska man kunna läsa vidare i något av dessa språk eller eventuellt koptiska eller syriska. Hur glad blir man inte när det för en gångs skull krävs relevanta språkkunskaper för historiska studier på masternivå? Och att utbildningen verkar baseras på just dem?

Och apropå det, i mitt favoritdokument du jour står det att jag har beviljats dispens från behörighetskraven mot att jag snarast lär mig grekiska. Vilket jag ju mer än gärna vill för att kunna kalla mig själv antikhistoriker med självrespekten i behåll. Eventuellt kommer jag att ta tillbaka det här när jag torrhulkar över grammatikböckerna och krisringer Jonas, men ändå.

För övrigt har jag läst nämnda dokument ohälsosamt många gånger nu, mest för att jag har varit lite paranoid över att ha läst fel. Tänk om de inte alls föreslår mig? Det hade ju faktiskt varit jättepinsamt att gå omkring och tro.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hur har du tänkt lära dig grekiska? På egen hand eller gå kurs? Känner nämligen själv ett behov av att lära mig detsamma så alla tips uppskattas...

Trevlig helg!
/Gabrielle

Lovisa sa...

Det beror lite på tidsramarna. Det finns en distanskurs från Uppsala som jag är inne på. Men samtidigt har grekiska börjat ges som kvällskurs/halvfart här i Lund. Det är ju för sent för att hoppa på nu, men om den går till hösten igen är det mitt förstahandsval. Även Lina är sugen så om du också hoppar på blir vi ett glatt gäng! Vore jättekul!

Lina sa...

Jag är sjukt på grekiskan! Det är ju bara ett sant nöje! Den går möjligtvis inte på våren? Den går inte att få igång till våren annars med tre intressenter?

Lina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Om jag inte styr upp med någon distanskurs till våren så är jag absolut på det till hösten. Perfekt att det är halvtid/kvällstid. Det hade varit jätteroligt!

Lovisa sa...

Åh, då kollar vi upp det och kör!! Wee-hey!

Anonym sa...

Grekiskkursen i Lund som pågår just nu (Nybörjarkurs I) är på kvartsfart och inte halvfart, d v s 7,5 hp under ht 2008 och 7,5 hp vt 2009. Jag gissar att under ht 2009 kommer Nybörjarkurs II att starta (vilken alltså kräver att man gått I:an först). Så kan det gå när man inte tycker det är av vikt att bevara universitetets äldsta lärostol.